مقالات

نحوه اجرای جوش کدولد

نحوه اجرای جوش کدولد

برای جوشکاری لوله، سیم، تسمه و میله مسی و غیره از جوش کدولد استفاده می‌شود. این جوش قادر است که مس را به چدن، مس را به مس، مس را به فولاد متصل کند. جوش کدولد را با نام‌های دیگری همچون اگزوترومیک، جوش احتراقی، ترمیت هم می‌شناسند که برای انجام آن از تجهیزات مختلفی استفاده می‌شود. برای این کار به مخلوطی از پودر آلومینیوم و اکسید مس احتیاج است که معمولاً با برندهای مختلفی روانه بازار می‌شود.

در وهله اول لازم است که باتوجه به نوع اتصالات و سایز کابل در جهت تهیه قالب کدولد اقدام کنید و از دستگیره آن هم برای این که قالب را نگهدارید استفاده کنید. حال برای پودر گوگرد از چاشنی انفجار استفاده می‌شود که این پودر را با استفاده از حرارت روی جوش می‌ریزند تا روی آن جوش بخورد، البته این کار برای استحکام بیشتر جوش انجام می‌شود.

حال برای این که چاشنی جوش یا همان پودر گوگرد محترق شود از تفنگ احتراقی استفاده می‌کنند. حال پس از این که جوش کدولد انجام شد برای این که کار زیباتر به نظر برسد و محل جوش پاک سازی و تمیز شود از کیت تمیز کننده استفاده می‌کنند که این کار را به خوبی انجام می‌دهد. در حالت کلی از این فرآیند برای تولید کردن فلزات مذاب شپید گرم در پروسه شیمیایی واکنش سریع استفاده می‌کنند.

در واقع این فلز مذاب روی اتصالات و پیوندها جریان پیدا می‌کند و سپس آن‌ها را به یکدیگر می‌چسباند؛ البته فراموش نکنید از این جوش در هنگام اتصال تجهیزات جدید به شبکه‌های زمینی و یا نصب شبکه‌های زمینی استفاده می‌کنند. با استفاده از این جوش دغدغه این که به مرور زمان اتصالات داخل خاک خراب شوند، کم می‌شود.

 

مزایای جوش کدولد

جوش کدولد مزایای زیادی دارد. جوش کدولد به دلیل ویژگی اتصال آن، باعث اتصال قطعات بزرگ به هم می‌شود. مذاب اولیه در جوش‌کدولد به عنوان گرم‌کننده و شست‌وشو دهنده از آن استفاده می‌شود. پیوندی که در جوش کدولد برقرار می‌شود، همگن و از نوع مولکولی می‌باشد. خاصیت مهم جوش کدولد این است که با گذشت زمان، کیفیت برقراری اتصال و پیوند تغییری نمی‌کند.

در جوش کدولد به منبع انرژی خارجی نیاز نیست و می‌توان با چشم غیر مسلح هم به کیفیت اتصال جوش‌کدولد پی برد و نیازی به وسایل پیشرفته برای بررسی کیفیت اتصال جوش کدولد نیست. جوش‌کدولد کم هزینه بوده و کار با آن آسان بوده و زمان کمی را برقراری اتصال می‌خواهد. جوش کدولد استفاده از آن مقرون به صرفه است.

استفاده از این جوش‌کدولد نسبت به سایر جوش‌های دیگر بهتر است و باعث اتصالات مس به مس و مس به فولاد می‌شود که دائمی می‌باشد. برای انجام جوش‌کدولد نیاز به یک واکنش‌دهنده آغازین است که واکنش جوشکاری را فعالسازی می‌نماید و با یک سرعت زیاد و اطمینان در داخل قالب جوشکاری انجام می‌شود. سیستم جوش کدولد سبک بوده و حمل آن نیز آسان می‌باشد.

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از جوش‌کدولد این است که قابلیت تحمل تخلیه‌های الکتریکی متعدد را دارد و مقاومت بالایی در مقابل خطاهای بالا است. زمانی از جوش کدولد استفاده می‌شود که اتصالات موقتی و سستی بین هادی‌ها برقرار شود و در صدد آن بود که بتوان از اتصالات دائمی بین هادی‌ها استفاده کرد.

مزیت دیگری که جوش کدولد دارد این است که اتصالات ایجاد شده توسط آن در برابر اضافه‌بار، سوخته شدن یا خراب شدن ایمن هستند و مقاومت بالایی در این زمینه‌ها دارد. اتصالات برقرار شده از طریق جوش کدولد، اتصال برق و قابلیت تماس آن برقرار می‌شود.

 

معایب جوش کدولد

جوش کدولد با توجه به مزایای آن و در عین داشتن کاربردهای فراوان آن، فقط مورد استفاده در فلزات مس و آهن می‌باشد و در مورد فلزات دیگر قابل استفاده نمی‌باشد. جوش کدولد برای اتصال قطعات سنگین استفاده میشود و برای اتصال و جوش قطعات سبک مقرون به صرفه نیست و بهتر است که استفاده نشود و البته فرآیند جوش کدولد بستگی به شرایط آب و هوایی دارد و در اثر رطوبت بهتر است که صورت نگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *